-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41936)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2448)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2209)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1693)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25482 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:313

چرا سوره يوسف از طرفي احسن القصص است و از طرف ديگر خواندن آن براي دختران مكروه مي باشد؟

كلمه احسن القصص در آيه سه سوره يوسف آمده است: ما بهترين سرگذشتها را از طريق اين قرآن كه بر تو وحي كرديم، بر تو بازگو مي كنيم و مسلّماً پيش از اين، از آن خبر نداشتي.

اما در اين كه مراد از احسن القصص كدام سوره قرآن است، در بين انديشوران ديني اختلاف است.

بعضي از مفسّران معتقدند كه احسن القصص اشاره به مجموعه قرآن است و جمله بما أوحينا إليك هذا القرآن را قرينه بر آن مي دانند. قصه در اين جا به معناي داستان نيست، بلكه از نظر ريشه لغت به معناي جستجو از آثار چيزي است. هر چيزي كه پشت سر هم قرار گيرد، عرب به آن قصه مي گويد. از آن جا كه به هنگام شرح و بيان يك موضوع، كلمات و جملات پي در پي بيان مي شوند، اين كار را قصه ناميدهاند.

به هر حال خداوند مجموعه قرآن را كه زيباترين شرح و بيان و فصيحترين و بليغترين الفاظ را با عاليترين و عميقترين معاني آميخته كه از نظر ظاهر زيبا و فوق العاده شيرين و گوارا و از نظر باطن بسيار پر محتوا است، احسن القصص ناميده است.

در روايات متعددي نيز مشاهده مي كنيم كه اين تعبير درباره مجموعه قرآن به كار رفته، هر چند اين روايات به عنوان تفسير اين آيه وارد نشده است.

بنابراين فرض، كراهت خواندن سوره يوسف در روايات (اگر صحيح باشند) با احسن القصص بودن ربط ندارد؛ زيرا بنابر معناي مذكور تمام قرآن احسن القصص است و خواندن سورههاي ديگر قرآن براي زنان كراهت ندارد.

احتمال قويتر آن است كه سوره يوسف احسن القصص باشد، چون كه سرگذشت جالب و عبرتانگيز حضرت يوسف را بيان مي كند، به طوري كه به هنگام خواندن اين سوره انسان بي اختيار تحت تأثير جذبههاي نيرومند آن قرار مي گيرد.

علامه طباطبائي(ره) درباره بهترني قصه بودن آن مي گويد: اين داستان خالص بودن توحيد يوسف را حكايت نموده و ولايت خداي سبحان را نسبت به بندهاش مجسّم مي سازد كه چگونه او را در راه محبّت و سلوك راهش تربيت نموده،از حضيض ذلت به اوج عزت كشانيد، و دست او را گرفته از ته چاه امارت و طناب بردگي و رقيت و زندان عذاب و شكنجه به بالاي نخست سلطنت بياورد. (ولايت خدا بر بندگان خالص)

و بهترين داستان سرائي است، زيرا با اين كه قصهاي عاشقانه است، طوري بيان كرده كه ممكن نيست كسي چنين داستاني را عفيفتتر و پوشيدهتر از آن بسرايد.(1)

هم چنين هيچ داستاني مانند داستان يوسف در قرآن به طور مفصّل از اوّل تا آخر نيامده است (از كودكي تا سلطنت) و علاوه بر اين، در اين سوره، داستاني به غير از داستان حضرت يوسف نيامده و اين سوره مخصوص به حضرت يوسف(ع) است.(2)

زيباترين بودن قصهها(احسن القصص) به جهت نفس اين داستان و قصه است امّا آيا مصلحت است كه همه كس آن را بخواند؟

در چند حديث از تعليم اين سوره به زنان نهي شده، شايد به اين دليل است كه آيات مربوط به همسر عزيز مصر و زنان هوسباز مصري و مكر و فريب آنها با تمام عفّت بياني كه در آن رعايت شده، براي بعضي از زنان تحريك كننده باشد. بر عكس تأكيد شده سوره نور كه مشتمل بر آيات حجاب است، به آنان تعليم داده شود. در عين حال كراهت در اين گونه روايات به معناي ثواب كمتر است، نه مثل مكروهاتي كه در خوردنيها مي آيد.

البته اسناد اين روايات چندان قابل اعتماد نيست و به علاوه در بعضي از روايات عكس اين مطلب ديده ميشود كه در آن تشويق به ياد دادن اين سوره به خانوادهها شده است. از اين گذشته ماجراي زندگي آلوده همسر عزيز مصر و شكست و بيچارگي كه با آشكار شدن حقيقت در نهايت نصيب او شد، مي تواند درس عبرتي باشد براي آن هايي كه گرفتار وسوسههاي شيطاني مي شوند. پس اين سوره پندهاي بسيار آموزنده براي زنان دارد.(3)

پي نوشتها:

1. ترجمه تفسير الميزان، ج 11، ص 102.

2. همان، ج 7، ص 99.

3. تفسير نمونه، ج 9، ص 297.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.